نمایشگر دسته ای مطالب
افزایش سواد رسانهای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی
افزایش سواد رسانهای؛ راهکار مدیریت فضای مجازی
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا؛ رسانهها به دلیل اهمیت و جایگاهی که در تنویر افکارعمومی در ارتقاء سطح آگاهی و تعالی فرهنگ و دانش در قالب خانوادهها دارند، ازمهمترین عوامل توسعه فرهنگی و نشانههای پویایی هر جامعهای به شمار میروند. جهانی شدن و ورود تکنولوژیهای نوین ارتباطی زمینه تشکیل جمعهای تازهای را فراهم ساخت که از آن به شبکههای اجتماعی تعبیر میشود، این اجتماع که بهره گیری از آنها نیازمند دسترسی به اینترنت است، افراد زیادی را به یکدیگر پیوند میدهد و در کمترین شکل به دو عضو برای ایجاد ارتباط نیاز دارد. تلگرام، اینستاگرام، فیس بوک و موارد دیگر از جمله شبکه هایی محسوب میشوند که در بسیاری از کشورهای جهان همچون ایران کاربران زیادی دارند و برای آنان این امکان را ایجاد میکند تا با عضویت در آنها، دادهها و اطلاعات زیادی را در کوتاهترین زمان ممکن دریافت کنند یا به توزیع برخی مطالب مورد علاقه خویش در میان گروههای زیادی از افراد بپردازند. نیاز کاذب در ذهن موجب مقایسه کاذب میشودمدیریت رسانه و داشتن سواد رسانهای درخانوادهها از اهمیت بالایی برخوردار است، در حقیقت یکی ازعوامل تهدید کننده بنیان خانواده، استفاده نادرست از رسانههای جمعی است. افزایش سواد رسانهای راهکار مدیریت فضای مجازی است و کارشناسان علوم ارتباطات معتقدند در صورتی که مخاطبان این شبکهها از سواد رسانهای کافی برخوردار باشند از طرف محتوای این شبکهها آسیبی نخواهند دید و تنها به استفادههای درست و مطلوب از آن روی خواهند آورد. سید محمد سجاد زاده، کارشناس مسایل اجتماعی و مشاوره خانواده ضمن اشاره به اهیت تشخیص منابع رسانهای در گفت و گو با خبرنگار جامعه ایمنا اظهار میکند: رسانه عضوی موثر و جدی در خانواده بوده و میتواند در روابط زوجین به شدت اثر گذار باشد، نقش رسانه در افزایش توقع همسران و مقایسه گر بودن آنها موثر است، در بسیاری اوقات شکل ظاهری ز و داشتههای زندگی دیگران در رسانهها به صورت خیلی درشت نمایش داده میشوند و همین امر زمینه توقع بیجا، تصور، تخیل و اوهام در ندگی زوجین میشود. او اضافه میکند: برای استفاده بهینه از رسانهها باید به دنبال باید منبع آموزشها و نقل قولها باشیم و با تشخیص منابع رسانهای خوب از نادرست، سعی کنیم که از آموزشها، نقل قولها، پیام و اخبار علمی صحیح استفاده کنیم. این آسیب شناس اجتماعی با اذعان به این نکته که رسانه ابزار سرگرمی و انتقال پیام است، اظهار میکند: با توجه به اینکه افراد تمایلات و ارزوهای سرکوب شدهای دارند و بسیاری از مواقع در زندگی به این آرزوها نمیرسند، بنابراین مقایسه کردن، ظاهر زندگی خود با دیگران موجب احساس خسران و کمبود در ذهن شده و نارضایتی را به دنبال داردکه به واقعیت تبدیل نشدهاند. مشاوره خانواده با تاکید به این نکته که رسانه یکی از ابزارهایی است که میتواند در روابط زن و شوهر ایجاد مقایسه و توقع کاذب بکند، ادامه میدهد: این اتفاق موجب دلخوری همسران از همدیگر و دلخوری فرزندان از والدین شده و جواب ندادن به این توقعات این دلخوری را فراهم میکند. به گفته سجاد زاده؛ نیاز کاذب در ذهن، موجب مقایسه کاذب میشود و همین مقایسه غیر واقعی، توقعات برآورده نشدن را در زندگی به دنبال دارد، نیازهای غیر واقعی که تبدیل به آرزوهای سرکوب شده خواهند شد که در در ذهن افراد همیشه به عنوان یک نیاز واقعی و راه رسیدن به خوشبختی تلقی میشوند. او توضیح میدهد: بایستی زوجین ظاهر زندگی خودشان را با ظاهر زندگی کسی مقایسه نکنند، تا دچار آسیب و بحران نشوند، رسانه را به عنوان ابزاری جدی در زندگی وارد کنیم و با استفاده مناسب و مطلوب از آسیبهای آن در امان باشیم، با ذهن باز، پرسشگر و منتقدانه با رسانه روبه رو شویم تا بتوانیم آن را به درستی مدیریت کنیم. جایگاه رسانهها در ایجاد بی توجهی در روابط همسرانمشاوره خانواده درباره جایگاه رسانهها در ایجاد بی توجهی در روابط همسران به خبرنگار ایمنا میگوید: در بحثهای جامعه شناسی و روانشناختی موضوع اعتیاد رسانه ایی وجود دارد، بدان معنا که وابستگی و استفاده و درگیری بیش از اندازه به رسانه نوعی اعتیاد به رسانه است، حتی در روانشناسی تستهای مشخص و متعدددی برای سنجیدن میزان وابستگی به رسانه، تلفن همراه و فضای مجازی وجود دارد. او تصریح میکند: در بعضی از کشورها با راه اندازی کمپهای ترک اعتیاد اینترنت و تلفن همراه و انجام حداقل یک ماه کار بدنی در این کمپها تلاش میشود تا افراد از فضای مجازی و تلفن همراه دوری کنند. کارشناس مسائل اجتماعی معتقد است که وابستگی به اینترنت، تلفن همراه و رسانه محصول افراط در مصرف رسانه است، خانواده هایی که به شدت درگیر مساله مصرف تلفن همراه و یا تلویزیون هستند، خانواده هایی هستند که توجه به دنیای واقعی، ارتباطات عاطفی و انسانی در این خانوادهها گم میشود. او تاکید میکند: فراموش نکنیم که انسانها با ارتباط هایشان زندگی میکنند، هنگامی که ارتباطات انسانی از افراد دور شد و ارتباطات مجازی جایگزین ارتباطهای واقعی شد، در این زمان انسان به دلیل فشارهای متعدد روانی آسیب خواهد دید. سجاد زاده توضیح میدهد: افراد نیازمند دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن هستند و هنگامی که مورد بی توجهی خانواده و همسر قرار میگیرند، استعداد ابتلا به هر نوع آسیب، بیماری و افسردگی را خواهند داشت و اشخاص برای حفظ خانواده و زندگی مشترک باید رسانه را کنترل کنند. زمان خاموشی را هم برای مصرف رسانه در نظر بگیریماو اضافه میکند: در صورتی که قرار است رسانه جزئی از زندگی افراد باشد، دانستن نحوه مدیریت رسانه و استفاده صحیح اهمیت دارد، بدان معنا که با داشتن زمان بندی درست، ساعتهای طولانی را در شبکههای اجتماعی و با رسانه طی نکنیم، از فعالیت هایی که سودی برای سلامت خانواده نداشته و موجب دوری ما از ارتباطات خانوادگی میشود، امتناع کنیم. آسیب شناس اجتماعی رسانه بدون مدیریت بر روی محتوا را بسیار خطرناک دانست و اذعان میکند: استفاده از رسانه بدون مدیریت بر محتوا در واقع دریچه ورود به آسیبهای فرهنگی و اجتماعی است، بهتر است بدانیم شبکههای اجتماعی حریم خصوصی نبوده و حریم و فضای عمومی هستند و از به اشتراک گذاشتن تصویر و مطالب خصوصی در این فضاهای عمومی دوری کنیم. او با اعتقاد به این نکته که در مدیریت رسانه ضروری است که زمان خاموشی را هم برای مصرف رسانه در نظر بگیریم، میگوید: این برنامه موجب میشود تا به ارتباطات واقعی مان بپردازیم، یکی از نکات مهم در مدیریت مصرف رسانه مدیریت مصرف خویشتن است و برای دستیابی به زندگی سالم و داشتن ارتباطات اجتماعی، روابط شغلی، زندگی تحصیلی و خانوادگی کنترل رفتارهایمان بسیار مهم است. به گفته سجاد زاده؛ در فضای مجازی و استفاده از رسانه و ارتباطات نوین، مدیریت رسانهای اهمیت دارد و اشخاص میتوانند با تعیین قانون و ضابطه بر روی افکار و زمان مدیریت کنند، بایستی رسانه موجب ارتقای این مسائل و رضایت از زندگی زناشویی شود، علاوه در استفاده از رسانه نسبت به خود و خانواده بی تعهد و بی مسولیت نشویم و هنگامی که رسانه احساسات و روابط ما را مخدوش کرد، نیازمند مدیریت کردن است. این کارشناس مسایل اجتماعی بیان میکند: در حقیقت استفاده بهینه از رسانه باعث رشد فضایل اخلاقی، خداگرایی و تعهد بیشتر میشود، بهتر است بدانیم که رسانه هم ابزار مفید و در عین حال ابزار مضری برای افراد خانواده است و این امر وابسته به نوع استفاده اشخاص از این ابزار است، نوع مصرف، نوع ارتباطات در رسانه، کنترل، مدیریت مصرف محتوای رسانه در تعاملات مجازی از اهمیت ویژهای برخوردار است. به گزارش ایمنا؛ امروزه تکنولوژی و فناوریهای نوین زمان زیادی از زندگی اشخاص خانواده را به خود اختصاص داده است، این فناوریهای در حقیقت دوروی سکه دارند که یک روی آن، بهرهگیری درست و مفید برای سرعت بخشی، دقت در کارها و کمک به پیش رفت امور است و روی دیگر آن، استفادههای نادرست و نابجا است که آسیبهای فراوان را برای خانوادهها دارد. از سوی دیگر نمیتوان این حقیقت را هم انکار کرد که به طور کلی تکنولوژی به دلیل برخورداری از جذابیت، افراد را برای استفاده و بهره گیری از این شبکهها میکشاند و نکته حائز اهمیت در این زمینه افزایش آگاهی مخاطب برای استفاده بهینه از شبکههای اجتماعی است که امروز از آن به سواد رسانهای تعبیر میشود و در واقع همین امر مناسبترین راه برای پیشگیری از کارکردهای منفی این فضاها به شمار میرود.