نمایشگر دسته ای مطالب نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

نوشیدنی های لاغری کدامند!!

در این مطلب به نوشیدنی اشاره میکنیم که در طول سال‌ها و در باور عمومی به عنوان نوشیدنی‌های موثر در لاغری از آنها یاد می شود. حقیقت را در این مطلب میگوییم

نوشیدنی های لاغری کدامند!!

در این مطلب به نوشیدنی اشاره میکنیم که در طول سال‌ها و در باور عمومی به عنوان نوشیدنی‌های موثر در لاغری از آنها یاد می شود. حقیقت را در این مطلب میگوییم

شیر کم‌چرب ، باور عمومی :
 شیر حاوی مقدار زیادی کلسیم است و کلسیم از طریق افزایش تجزیه چربى در سلول هاى چربى باعث تسریع در کاهش وزن می‌شود.

نظر بنده: کاملا درست است مصرف شیر و لبنیات از نوع کم چرب به طور محسوس با كاهش احساس سیری به دلیل سركوب مركز گرسنگی در هیپوتالاموس مغز مرتبط است. استفاده از منابع حاوی کلسیم از انباشتگی چربی در بدن جلوگیری میکند و بتدریج از میزان چربی های ذخیره شده کم میکند.

آب یخ، باور عمومی : نوشیدن روزانه 8 تا 10 لیوان آب یخ 250 تا 500 کالری اضافه‌تر خواهید سوزاند؛ زیرا بدن برای گرم کردن آب یخ در دستگاه گوارش و رساندن دمای آن به دمای پایه بدن به سوزاندن کالری (یا چربی) بیشتر از معمول نیاز دارد. به این ترتیب در عرض یک هفته نیم‌کیلوگرم وزن از دست خواهید داد.

نظر بنده ، بله درست است بطور کلی نوشیدن آب موجب ایجاد یك سازگاری متابولیكی در بدن در جهت افزایش متابولیسم و سوخت و ساز می شود و در كاهش وزن نقش دارد ولی اینکه با نوشیدن آب یخ روزانه 250 تا 500 کالری خواهید سوزاند صحت ندارد! ضمنا باید از خوردن آب خیلی خنک و به اصطلاح " تگری " پرهیز شود چرا که استفاده از آن نه تنها موجب رفع تشنگی نمی شود بلکه احساس تشنگی را بیشتر کرده و منجر به سردردهای میگرنی خواهد شد.

چای سبز، نظر بنده مصرف چای حقیقتا با افزایش متابولیسم و در نتیجه در رژیم لاغری موثر است ولی با این حال، در مورد نقش چای سبز در لاغری مبالغه هم می‌شود.

سرکه سیب، بر خلاف باور عمومی سرکه و حتی سرکه سیب به هیچ وجه حتی ذره ای در لاغری نقش ندارد. سرکه مخصوصا اگه ناشتا مصرف شود تنها باعث آب میان بافتی به طور موقت می شود و تاثیری در کاهش وزن واقعی بر حسب چربی ندارد.

آب سبزیجات :
 آب هیچکدام از سبزی ها مثل نعنا ، جعفری یا کرفس باعث لاغری نمی‌شود و فقط به دلیل فیبر و آب فراوانی که دارد کمی جذب چربی‌ها را کاهش می‌دهد و باعث دفع مقداری آب می‌شود از این رو فرد فکر می‌کند وزنش پایین آمده است! مصرف روزانه آب سبزی‌ها به خصوص کرفس را به هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنم زیرا کرفس از سبزی‌هایی است که اگزالات فراوانی دارد. تجمع اگزالات در بدن به خصوص در افرادی که مثانه و کلیه سنگ‌ساز دارند، می‌تواند باعث به وجود آمدن یا بزرگ شدن سنگ شود. جای بسی شگفتی است كه بعضی از افراد در حیطه علم تغذیه به چنین باور غلطی دامن می زنند و صحه می‌گذارند.

قهوه خالص : به علت داشتن کافیین تحریک کننده متابولیسم به حساب می اید که این امر باعث می شود سرعت سوختن چربی ها در افراد افزایش یابد. در صورتی که شخص از متابولیسم پایینی برخوردار باشد برای سرعت بخشیدن به لاغری قهوه خالص را توصیه میکنم. البته مصرف قهوه برای خانم های باردار و افرادی که مشکل ریتمی و تپش قلب دارند توصیه نمی کنم. ضمنا برخلاف تبلیغاتی که می شود مصرف قهوه سبز ذره ای تاثیر در لاغری و افزایش متابولیسم ندارد. همچنین چای ها و دمنوش هایی که در پیج و سایتهای مختلف مرتب تبلیغ می شوند هم هیچگونه تاثیری در لاغری ندارند بنابراین فریب افراد سودجو را نخورید!!

همانطور که اشاره شد برخی از این نوشیدنی ها در رژیم لاغری موثر هستند ولی مصرف این نوشیدنی ها هم به تنهایی ، هرگز منجر به لاغری نمی شود. کاهش وزن ماحصل کاهش کالری دریافتی از طریق رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی است.

هومن رضوانی فر

عکس ‏‎Hooman Rezvanifar‎‏
 
پسندنمایش واکنش‌ها یبیشتر
 
آدرس کوتاه: