نمایشگر دسته ای مطالب نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

اعتیاد به رایانه یا اینترنت چیست؟

اگر شما هم احساس می کنید با دوستان اینترنتی خود راحت تر از دوستان واقعی تان هستید، یا نمی توانید بازی کامپیوتری یا اینترنتی را متوقف کنید، ممکن است جزو کاربران افراطی اینترنت باشید....

 

 

در حالی که صرف وقت در اینترنت می تواند مفید و سازنده باشد، استفاده افراطی از اینترنت ممکن است باعث بروز اختلال در زندگی روزمره، شغل و روابط شود. اگر شما هم احساس می کنید با دوستان اینترنتی خود راحت تر از دوستان واقعی تان هستید، یا نمی توانید بازی کامپیوتری یا اینترنتی را متوقف کنید، ممکن است جزو کاربران افراطی اینترنت باشید.

 اعتیاد به اینترنت یا رایانه گستره ای از مشکلات کنترل تکانه را در برمی گیرد که عبارتند از:

 

- اعتیاد به روابط جنسی رایانه ای: استفاده وسواسی از سایت های حاوی مطالب جنسی یا اتاق های چت به طوری که تاثیر منفی بر روابط صمیمانه زندگی واقعی داشته باشد.

- اعتیاد به روابط رایانه ای: اعتیاد به شبکه های اجتماعی، اتاق چت، و فرستادن پیام به فضاهای مجازی به گونه ای که دوستان اینترنتی مهم تر از خانواده و دوستان واقعی باشند.

- دریافت اطلاعات زیاد: استفاده افراطی از موتورهای جستجو و دریافت حجم زیاد اطلاعات به گونه ای که منجر به کاهش در عملکرد سازنده و تعاملات اجتماعی با خانواده و دوستان شود.

-اعتیاد به رایانه : استفاده افراطی و وسواسی از بازی ها یا برنامه های رایانه ای.

کاربرد سالم اینترنت در مقابل کاربرد ناسالم آن : اینترنت یک منبع پایدار و به روز اطلاعات و سرگرمی فراهم می کند که به آسانی در اکثر رایانه ها و تلفن های همراه قابل دسترسی است. ایمیل، وبلاگ، شبکه های اجتماعی، و فروم به شما اجازه می دهد در زمینه های مورد علاقه تان اطلاعات دریافت کنید و با دیگران در ارتباط باشید. اما چه مقدار استفاده از اینترنت، خیلی زیاد محسوب می شود؟ استفاده افراد از اینترنت متفاوت است. ممکن است شما به فراخور شغل خود، به طور گسترده نیاز به استفاده از اینترنت داشته باشید . صرف زمان زیاد به صورت آنلاین تنها زمانی یک مشکل به حساب می آید که زمان زیادی را از شما بگیرد و باعث شود شما روابط، شغل، مدرسه یا دیگر چیزهای مهم زندگی تان را مورد غفلت قرار دهید.

علامت ها و نشانه های اعتیاد به اینترنت


 

1) از دست دادن مقدار زیادی از زمان به صورت آنلاین: آیا شما به وفور خودتان را در اینترنت یافت می کنید؟ آیا دقایق کم به ساعت ها تبدیل می شود؟ آیا در صورتی که زمان آنلاین شما دچار اختلال شود، احساس بی قراری می کنید؟

2) مشکل در کامل کردن کارها در خانه یا محل کار: آیا به دلیل مشغول بودن در اینترنت، کارهای خانه روی هم جمع شده و غذایی برای شام ندارید؟ شاید مجبور می شوید تا دیروقت کار کنید به این دلیل که مشغول بودن در اینترنت به شما اجازه نمی دهد کارهایتان را در زمان خودش به پایان برسانید.

3) جدایی از دوستان و خانواده: آیا زندگی اجتماعی شما به دلیل صرف زمان زیاد در اینترنت ، آسیب دیده است؟ آیا از خانواده و دوسستان خود غافل هستید؟ آیا احساس می کنید هیچ کس در زندگی واقعی، مثل دوستان اینترنتی تان شما را درک نمی کند؟

4) برخورد دفاعی درباره استفاده از اینترنت: اگر پدر، مادر یا همسر شما کامپیوتر را قطع کند، شما مریض می شوید؟ آیا استفاده خود از اینترنت را پنهان می کنید یا به همکار یا خانواده خود درباره زمان استفاده از اینترنت و کاری که در اینترنت به آن می پردازید، دروغ می گویید؟

5) احساس شادی زیاد در زمان فعالیت های اینترنتی: آیا اینترنت را به عنوان آرام بخش در زمان استرس، غمگینی یا برای هیجان یا ارضای جنسی به کار می برید؟

افراد چگونه به اینترنت وابسته می شوند؟برای رها شدن ازاحساسات ناخوشایند و آزاردهنده بسیاری از افراد به منظور مدیریت احساسات ناخوشایندی مثل استرس، تنهایی، افسردگی و اضطراب به اینترنت روی می آورند. زمانی که شما یک روز بد داشته اید و در جستجوی راهی برای فرار از مشکلات خود یا کاهش سریع استرس هستید، اینترنت می تواند یک منبع قابل دسترس باشد. گم کردن خود در فضای مجازی می تواند به طور موقت احساساتی مثل تنهایی، استرس، اضطراب ، افسردگی

 و خستگی را برطرف کند.

راهکارهایی برای غلبه بر اعتیاد به اینترنت


 

1) مشکلات عمیق تری را تشخیص دهید که ممکن است اعتیاد شما به اینترنت را به وجود آورده باشد: اگر با استرس، افسردگی یا اضطراب درگیر هستید. ممکن است اعتیاد به اینترنت راهی برای بهتر شدن خلق باشد.

2)مهارت های مقابله ای خود را ارتقا دهید: شاید غرق شدن در فضای مجازی به دلیل احساساتی مثل استرس یا خشم یا خجالتی بودن در ارتباط با دیگران به اینترنت روی می آورید. مهارت پیدا کردن در این زمینه ها به شما کمک خواهد کرد بدون استفاده افراطی از اینترنت، فشارها و استرس های زندگی روزمره را مدیریت کنید.

3)شبکه اجتماعی خود را تقویت کنید. هرچه روابط بیشتری در دنیای واقعی داشته باشید، کمتر نیاز به تعاملات اجتماعی اینترنتی خواهید داشت. در هفته زمانی را برای گذراندن با دوستان و خانواده کنار بگذارید. اگر خجالتی هستید، سعی کنید گروه های مورد علاقه تان مثل یک تیم ورزشی ، کلاس آموزشی یا انجمن خیریه را بیابید و در آنها فعالیت کنید.

4) استفاده از اینترنت را گام به گام اصلاح کنید.

- بررسی کنید که شما چقدر اینترنت را برای کارهای غیرضروری یا غیرکاری استفاده می کنید. آیا ساعاتی از روز هست که بیشتر از اینترنت استفاده می کنید؟ آیا در طول روز محرک هایی وجود دارد که باعث می شود ساعت ها به صورت آنلاین بمانید؟

- اهدافی را برای زمان های کار با اینترنت خود در نظر بگیرید. برای مثال ممکن است ساعت خود را کوک کنید، برای استفاده از اینترنت خود در زمان های مشخص برنامه ریزی کنید یا متعهد شوید که هر شب در یک زمان خاص، کامپیوتر، تبلت یا موبایل خود را خاموش کنید. یا می توانید بعد از کامل کردن یک تکلیف در خانه یا تمام کردن کارهای منزل ، مقداری زمان را برای آنلاین بودن ، به خود هدیه دهید.

- استفاده از اینترنت را با فعالیت های سالم جایگزین کنید. اگر خسته یا تنها هستید ، مقاومت در برابر میل به برگشت به اینترنت می تواند بسیار دشوار باشد. برنامه ای برای دیگر راه های پرکردن وقت مثل رفتن به سینما و پارک با یک دوست یا همکار، شرکت در کلاس یا دعوت کردن یک دوست یا فامیل، ترتیب دهید.

5) از خودتان بپرسید" زمانی که وقت زیادی را در اینترنت می گذرانم، از انجام چه کارهایی باز می مانم؟"

6)هدف های منطقی برای کاربرد اینترنت تنظیم کنید و با اصرار آنها را پیگیری کنید. زنگ تفریح های زیاد ، در هر ساعت حداقل 5 دقیقه، داشته باشید و در آن کارهای دیگر انجام دهید.

7)برای تغییر الگوی مصرف اینترنت، نظم خود را تغییر دهید. اگر بعد از ظهر ها را با اینترنت می گذرانید، استفاده خود را به صبح منتقل کنید.

8) با دنیای واقعی در ارتباط باشید. کتاب ها، روزنامه ها و مجلات را ببینید و در سرگرمی هایی مثل تئاتر، سینما و پیاده روی شرکت کنید. خواندن رمان و شعر بسیار مفید است.

9) با اینترنت به عنوان یک ابزار رفتار کنید. بر این حقیقت تمرکز کنید که اینترنت وسیله ای برای یک هدف است.

 

Image result for ‫اعتیاد به اینترنت‬‎

 

Image result for ‫اعتیاد به اینترنت‬‎